Zastosowanie tulei w mocowaniu kół zębatych

Koła zębate są znane od momentu powstania pierwszych maszyn. Są doskonałym sposobem przekazywania napędu, a do tego ich odpowiedni dobór pozwala kontrolować redukcje prędkości i siły obrotowej mechanizmu. Tak więc pomimo upływu lat ten mechanizm nie jest ani trochę przestarzały i można go spotkać na przykład we współczesnych przekładniach.

Mocowanie kół zębatych za pomocą tulei z tworzywa

tuleje z tworzyw sztucznychKoła zębate do prawidłowej pracy potrzebują ich prawidłowego zamocowania, które poza solidnością powinno także zapewnić swobodny obrót koła. Sposobów na ich mocowanie jest wiele, jednak najczęściej spotykanym jest połączenie poprzez tuleje z tworzyw sztucznych z konstrukcją mechanizmu. Odbywa się to poprzez umieszczenie wału, na którym jest osadzone koło na tulei, która jest natomiast osadzona w okrągłym gnieździe. Wszystko odbywa się przy zachowaniu mikroskopijnych przerw pomiędzy tuleją, a metalowymi elementami, dzięki czemu obrót całego elementu jest zapewniony w sposób umożliwiający swobodny obrót. Oczywiście kluczową rolę odbywa tutaj także dobór odpowiedniego materiału tulei, która powinna być zarówno wytrzymała, a także wystarczająco twarda by nie stanowić oporu dla mechanizmu. Kolejnym ważnym elementem, jest odpowiednie spasowanie tulei. Jeśli zrobimy ją zbyt grubą ( a liczą się naprawdę mikrometry ) to tulei nie będzie się obracać, albo będzie stanowiła opór dla wału, na którym jest osadzony mechanizm zębaty.

W wielu niewielkich urządzaniach, jeśli je rozbierzemy, to na pewno zauważymy, że znajdują się tam właśnie omawiane tutaj mechanizmy. Nie ma się co dziwić, gdyż takie połączenie nie dość, że idealnie się w tych mechanizmach sprawdza, to do tego jest tanie. W końcu mowa tutaj tylko o niewielkim elemencie wykonanym z taniego tworzywa sztucznego.