Bariera energochłonna musi mieć odpowiednią budowę

Przy wielu drogach, na których panuje bardzo intensywny ruch pojazdów, zarówno osobowych jak dostawczych, spotkać można bariery, które są niewysokie, ale za to ciągnąć się przez cały odcinek danej drogi. Ich celem jest ochrona innych kierowców, gdy dojdzie do jakiegoś niebezpiecznego zdarzenia drogowego z udziałem aut.

Kto może zaprojektować barierę energochłonną?

bariery energochłonne drogoweSwoje parametry bariera energochłonna zawdzięcza dwóm rzeczom. Po pierwsze jest to materiał, z którego została wykonana, a więc stal, która nie wygina się i nie odkształca w wyniku działania siły i temperatury. Istotny jest też kształt takiej bariery, którego celem jest przede wszystkim rozłożenie energii, z jaką uderza w nią samochód. Celem nadrzędnym takiej bariery jest przekierowanie tej energii na boki, aby samochód, trąc o barierę, wytracał swoją energię i przekazywał ją na przeszkodę, zamiast pokonywać kolejne metry silą bezwładności, gdzie mógłby na przykład uderzyć w przechodzących pieszych. Wykorzystując takie bariery, administratorzy dróg w dużym stopniu redukują zagrożenie, jakie stwarzają samochody podczas wypadków, a także zmniejszają poziom otrzymywanych obrażeń. Nowoczesne bariery energochłonne drogowe są w stanie zatrzymać nawet rozpędzony pojazd. Co ważne, nie robią tego od razu, lecz stopniowo, przez co kierowca ma większą szansę na to, aby przeżyć taki wypadek z jego udziałem.

W sytuacji, gdy prowadzony przez nas samochód straci przyczepność, najlepszym z najgorszych rzeczy, jakie mogą się nam przytrafić, jest uderzenie w taką barierę. Wypadając z drogi możemy trafić w bardzo nieprzyjemne przeszkody, takie jak kapliczki lub słupy energetyczne, co może spowodować dużo większe obrażenia, niż w przypadku uderzenia w barierę, dobrze więc, aby były one na swoich miejscach.